Ipsos I&O net geen Data & Insights Bureau 2025

Wat een avond bij de uitreiking van de “Data & Insights Awards 2025″. Hoewel we niet met de prijzen voor Data & Insights Bureau van het Jaar en Young Talent van het jaar (onze Eva van Glasenap) naar huis gingen, zijn we ontzettend trots op onze nominaties!
Markteffect ging er met de prijs vandoor. We feliciteren Markteffect hier natuurlijk van harte mee! Het is onze concullega’s van harte gegund.
Over Ipsos I&O in het jury-rapport
Ipsos I&O heeft zich onmiskenbaar bewezen als een sterke kandidaat voor de titel Bureau van het Jaar 2025. Tijdens ons bezoek aan het bureau waren we onder de indruk van hun innovatieve aanpak en de toepassing van state-of-the-art onderzoeksmethoden, waaronder het vernieuwde NMO en diverse AI-oplossingen. Ipsos I&O weet verder als geen ander hoe ze de publieke opinie moeten volgen en op de juiste plaatsen in de media en bij de politiek te laten landen. Daarmee wordt aantoonbaar maatschappelijke impact gemaakt in een wereld vol desinformatie.
Hun sterke aanpak heeft geleid tot een omzetstijging ook na het samengaan van Ipsos en I&O in Nederland.
Bovendien toont men een bijzondere aandacht voor jong talent, wat niet alleen de diversiteit binnen het bureau bevordert, maar ook de brug slaat tussen verschillende disciplines binnen hun brede internationale netwerk.
Wat ons verder opviel, was de professionele en gestructureerde presentatie van het team. De cases die tijdens de presentatie werden gepresenteerd, waren inspirerend en illustreerden de effectiviteit van hun oplossingen.
Het was mooi om te zien hoe het peilteam de Nederlandse resultaten afzette tegen globale trends, wat hun diepgaande kennis van de markt benadrukt.
Hoewel er misschien nog ruimte is voor verdere integratie binnen de afdelingen van het bureau, is het duidelijk dat Ipsos I&O zich richt op continue verbetering en innovatie. Hun passie en betrokkenheid maken hen tot een waardige genomineerde.
Ipsos I&O is daarmee een kandidaat om de titel te winnen, gezien hun indrukwekkende prestaties, de kwaliteit van hun werk en hun toewijding aan de sector.
Wie wint de award en waarom?
De jury kwam aan het eind van de dag samen om de definitieve keuze te maken. Ook dit keer geen gemakkelijke opgave waarbij de meningen van de diverse juryleden nogal eens uiteenliepen.
Een lastige keuze dus voor een van deze drie. Ten eerste hebben we Ipsos I&O, een gevestigde naam in de onderzoekswereld, de grootste van Nederland. Dan is er Conversation Studio, een dynamisch kleiner bureau dat zich met flair heeft gepositioneerd in de markt. Tot slot is er Markteffect, een bureau dat zijn groei en impact heeft bewezen door strategische overnames en een sterke visie op de toekomst.
Hoewel deze bureaus duidelijk verschillen in hun aanpak en focus, delen ze een gemeenschappelijke eigenschap: ze zijn allemaal gedreven in hun vak en hebben een sterke relatie met hun klanten. Ze begrijpen de veranderende wereld van data en inzichten en weten wat hun opdrachtgevers nodig hebben om hen aan zich te binden.
Na een zorgvuldige afweging en respectvolle discussie kwam de jury tot de conclusie dat de winnaar van de award voor Data & Insights Bureau van het Jaar 2025 een bureau is dat niet alleen in staat is om te groeien, maar ook om de wereld een beetje mooier te maken. De award gaat naar een bureau dat met overtuiging de nieuwe tijd tegemoet treedt en dat zijn klanten en medewerkers centraal stelt in alles wat ze doen. De award voor Data & Insights Bureau van het Jaar 2025 gaat naar Eindhoven. De winnaar is Markteffect.
Dank aan D&IN
We danken Data & Insights Network voor de erkenning en de organisatie van dit prachtige evenement. Tot slot willen we alle winnaars van de avond van harte feliciteren met hun welverdiende award! Jullie succes is een bewijs van hard werken en toewijding aan de onderzoekswereld.
Ondertussen gaan wij natuurlijk gewoon door met innovatief en maatschappelijk relevant onderzoek.

Gerben Huijgen
Country Manager Nederland

Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur