Ipsos I&O grootste onderzoeksbureau van Nederland

Ipsos I&O voor het eerst overall op één
Uit het jaarlijkse Trendrapport marktonderzoekbureaus van Data & Insights Network (voorheen MOA: Marktonderzoek Associatie) blijkt dat Ipsos I&O het grootste bureau van Nederland is. In de editie van 2024 stonden Ipsos en I&O Research nog afzonderlijk vermeld en bezetten we respectievelijk posities 3 en 9.
Zowel de publieke tak van Ipsos I&O als de teams die zich richten op het bedrijfsleven, hadden in 2024 een goed jaar en groeiden door. De organisatie werd gestroomlijnd, Gerben Huijgen nam het Country Manager -schap op zich en het bedrijf presenteerde zich gezamenlijk aan opdrachtgevers en relaties op het Ipsos I&O Festival en op het MIE.
Ipsos I&O als geheel groeide met 9 procent in 2024 en is nu overall het grootste en – denken wij –sterkste onderzoeksbureau van Nederland.
“Ik ben trots op ons gehele team van 250 Ipsos I&O collega’s, die elke dag met toonaangevend en innovatief onderzoek impact maken voor onze klanten, in de publieke en private sector.”
Gerben Huijgen
Country Manager Ipsos I&O
Wederom grootste in publieke sector
In de publieke sector – overheid & non-profit – was I&O Research al sinds 2013 het grootste bureau. Deze positie heeft Ipsos I&O Publiek geconsolideerd, de afstand met de nummers twee t/m vijf is verder vergroot.
We doen onderzoek voor zo ongeveer alle belangrijke spelers bij overheid, uitvoeringsorganisaties en kennisinstellingen. Met grote opdrachten als de Veiligheidsmonitor, Nemesis en OV Klantenbarometer maakten we onze claim van hoogwaardige datacollectie opnieuw waar. Op het gebied van beleidsonderzoek brengen we steeds meer inhoudelijk complexe projecten tot een goed einde. Steeds vaker ook in de rol van experts en adviseur.
Onderzoek met impact
Op het gebied van opinie- en kiezersonderzoek zijn we toonaangevend en voegden we met onze vodcast Peilpraat een nieuwe service aan het publiek toe. We bieden onze klanten en de samenleving inzichten die gebaseerd zijn op betrouwbaar, representatief onderzoek. Essentieel in tijden van desinformatie en fake news.
Meest innovatief, sterk in meerdere sectoren
Ipsos is al jaren het meest innovatieve insights-bureau van de wereld. Bij Ipsos I&O passen we GenAI toe in onze werkprocessen en onderzoeksmethoden.
Naast de publieke sector staat Ipsos I&O ook op 1 in de categorieën actieve en passieve datacollectie. Voor ‘passief meten’ is dat mede te danken aan het grootschalige Nationaal Media Onderzoek (NMO), waarin het luistergedrag van Nederlanders van 13 jaar en ouder op zeer innovatieve wijze wordt gemeten middels een passieve meettechnologie.
In de categorieën Healthcare, Communicatieonderzoek, FMCG en product-testing staan we minimaal in de top 10.

Gerben Huijgen
Country Manager Nederland

Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur