Transparantie en Impact: Navigeer de CSRD met Ipsos I&O
Niet alleen vraagt deze nieuwe wet hierom, ook stakeholders en (duurzame) investeerders willen de impact van bedrijven weten op de wereld om hen heen, blijkt ook uit onderzoek van Ipsos Global. Nu worden veel besluiten voor de duurzaamheidsstrategie van bedrijven genomen op basis van percepties/misverstanden. Ipsos I&O helpt onderbouwde keuzes te maken aan de hand van een stakeholderanalyse gebaseerd op twee materialiteiten: hoe uw bedrijf wordt beïnvloed door duurzaamheid-thema’s én hoe uw bedrijf met haar activiteiten invloed heeft op samenleving en milieu (dubbele materialiteitsanalyse / DMA).
Onderzoeksmethode ontwikkeld door Ipsos I&O
De door Ipsos I&O ontwikkelde onderzoeksmethode voor het meten van de dubbele materialiteit (verplicht onderdeel van de CSRD), vraagt stakeholders van uw bedrijf om het bedrijf te scoren op verschillende thema’s. Uniek aan de methode van Ipsos I&O is dat we gebruik maken van een MaxDiff analyse, waarbij we in staat zijn om op een wetenschappelijk onderbouwde wijze te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Hiermee is de betrouwbaarheid van de onderzoeksmethode sneller aangetoond door de accountant en kan uw bedrijf tegelijkertijd ook écht vooruit kan met de behaalde resultaten.
Wat doen we?
- We voeren een outside-in analyse uit (financiële materialiteit) waarmee we in kaart brengen hoe uw bedrijf wordt beïnvloed door duurzaamheid-thema’s.
- Daarnaast voeren wij een inside-out analyse uit (impactmaterialiteit), waarin we kijken hoe de activiteiten van uw bedrijf impact hebben op de samenleving en het milieu.
- Wij richten ons hierbij op de percepties van stakeholders van deze activiteiten, zoals beschreven in de CSRD. En bepalen met u op welke van deze thema’s uw bedrijf zich wil richten.
Hoe doen we dit?
- Via een online survey onder stakeholders (intern èn extern).
- We leggen de duurzaamheidsthema’s voor, waarbij stakeholders bepalen hoe belangrijk zij die thema’s vinden ten opzichte van het financiële oogpunt, en anderzijds de impact.
- We doen dit aan de hand van de MaxDiff analyse, waarbij we in staat zijn om een wetenschappelijk onderbouwde plot te maken waarin rechtsboven de belangrijkste thema’s uitkomen, waar het bedrijf zich volgens stakeholders op zou moeten richten.
- Het grootste voordeel hiervan is dat u niet alleen een ranking krijgt, maar dat u ook de relatieve afstand tussen de verschillende topics ziet. Hierdoor kunt u een betere keuze maken op welke thema’s u zich richt in de duurzaamheidsstrategie.
Maak van de CSRD een kans! Ontdek met onze wetenschappelijk onderbouwde stakeholderanalyse waar uw bedrijf écht impact kan maken op het gebied van duurzaamheid. Neem contact op met Nicole of Bram voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe Ipsos I&O kan helpen.
Nicole Nibbering
Onderzoeker
Bram Wolf
Onderzoeksadviseur