Toekomst van de Inwonersenquête
Lukt het de onderzoekers om de respons en daarmee de kwaliteit van het onderzoek op peil te houden? Welke mogelijkheden zijn er voor innovatie en wat is het effect van verschillende responsverhogende maatregelen? Dit waren de kernvragen voor de VSO (Vereniging voor Statistiek en Onderzoek) bijeenkomst van 5 oktober in Utrecht. Onder leiding van Annemieke Luijten van het CBS waren zo’n 50 onderzoekers en data-specialisten aanwezig om van elkaar te leren en zo hun eigen surveys te kunnen verbeteren.
I&O Research mocht hieraan een bijdrage leveren. Gerben Huijgen vertelde op basis van recente dataverzamelingsprojecten waar je zo al aan kunt denken bij het opzetten van een gemeentelijke Inwonersenquête. Hij hield een presentatie aan de hand van tien vragen:
- Moeten we (nog) een papieren vragenlijst meesturen?
- Is een QR code in de brief handig?
- Hoe zorg je dat de brief / uitnodigingskaart opvalt?
- Hoeveel herinneringen zijn nodig/wenselijk?
- Wat is het effect van incentives op de respons?
- Is nabellen een goed idee?
- Face to face motiveren: de moeite waard?
- Een doelgroepspecifieke benadering; hoe doe je dat?
- Innovaties: gebruik van email en Berichtenbox?
- Hoe zorg je dat je privacyproof te werk gaat?
Naast deze presentatie vertelden de gemeenten ’s-Hertogenbosch en Eindhoven hoe zij te werk gaan.
Daarna waren er deelsessies waaraan we vanuit I&O Research opnieuw een bijdrage leverden. Robbert Zandvliet verzorgde een sessie over – misschien wel – de grootste uitdaging bij het doen van surveyonderzoek: jongeren; ‘Hoe krijg je hen aan boord?’ Aan de hand van concrete voorbeelden, bijvoorbeeld bij het opzetten van het Jongerenpanel Rotterdam, gaf hij concrete tips.
Graag adviseren wij ook u over de beste opzet van uw (gemeentelijke) Inwonersenquête en de manier waarop jongeren effectief in het onderzoek betrokken kunnen worden.
Gerben Huijgen
Algemeen directeur
Robbert Zandvliet
Senior onderzoeksadviseur