Toerisme en recreatie

Toeristen en recreanten zijn belangrijke gebruikers van ruimte. Maar hoe gedragen deze groepen zich op bepaalde plekken en wat voor ervaringen hebben ze? Wat merken bewoners van bezoekers in hun eigen leefomgeving? En hoe kan beleid zorgen voor een betere ervaring, zowel voor bezoekers als bewoners?

Onderzoek geeft inzicht in populaire vrijetijdsactiviteiten en helpt bij het beter verdelen van bezoekersstromen, maar kan ook van nut zijn bij het aanpassen van toeristisch/recreatief aanbod aan de wensen van de doelgroep of het vaststellen van het imago van een plaats of bezienswaardigheid. Ipsos I&O heeft ervaring met onderzoeken naar bijvoorbeeld vrijetijdsbesteding, vakantiegedrag van Nederlanders en imago en bekendheid van en tevredenheid over recreatiegebieden en regio’s. De onderzoeksmethoden lopen uiteen van kwantitatieve methoden zoals vragenlijsten binnen ons I&O Research panel en face-to-face enquêtes op locatie tot kwalitatieve methoden als interviews of focusgroepen.

Projecten

Ipsos I&O heeft met het Nederlands Vrijetijdsonderzoek in beeld gebracht wat Nederlanders in hun vrije tijd doen. Voor organisaties als Wandelnet en het Nationale Parken Bureau hebben we de bekendheid en waardering van wandel- en natuurgebieden onderzocht.
Daarnaast is toerisme een wezenlijk onderdeel van het Koopstromenonderzoek. En voor Hanzesteden Marketing deden wij onderzoek naar de houding van inwoners ten aanzien van toerisme in hun Hanzestad.

Lees hier alle artikelen over onderzoeken over toerisme en recreatie.

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Ralf ten Hove

Onderzoeker

afbeelding

Daphne Martens

Onderzoeker

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.