Opinie en verkiezingen
We voeren verkiezingsonderzoek uit (I&O Research is onderdeel van de Peilingwijzer van de Universiteit Leiden), maar doen ook draagvlakonderzoek naar een breed scala aan actuele, maatschappelijke thema’s. Vaak in samenwerking met landelijke media als de Volkskrant, Algemeen Dagblad, Trouw, NOS of Binnenlands Bestuur. Voor ons is het altijd de uitdaging om net een stap verder en dieper te gaan. We willen niet alleen laten zien wat mensen vinden, maar ook wie dat vinden en waarom ze dat vinden. Verder wordt het vooral interessant als we de meningen over het onderwerp periodiek meten: trendmatig onderzoek om te achterhalen op welke manier draagvlak – of het gebrek daaraan – zich ontwikkelt. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021 zullen we maandelijks politieke peilingen uitvoeren. Elke eerste week van de maand wordt een representatieve groep Nederlanders gevraagd naar hun actuele stemvoorkeur. In de laatste maand voor de verkiezingen zullen we frequenter peilen, omdat veel kiezers in deze fase hun (definitieve) keuze bepalen.
Op zoek naar oplossingen en dialoog
Bovenal willen we met ons opinieonderzoek laten zien waar er een oplossing ligt voor een impasse of maatschappelijke tegenstelling. Zo deden we onderzoek naar onderwerpen met maatschappelijke impact. Zoals bijvoorbeeld de aanpak van de coronacrisis, de toekomst van de 1,5 metersamenleving, discriminatie en racisme, eenzaamheid, mobiliteit en duurzaamheid. Heel belangrijk bij opinieonderzoeken is dat ze betrouwbaar, valide en representatief zijn. We zorgen voor wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken en een goede vertegenwoordiging van relevante groepen.
Objectief en onafhankelijk
Opinieonderzoek doen we soms in opdracht van een mediapartner, de andere keer voor een overheid of een ngo, en soms op eigen initiatief. Hierbij zijn wij altijd objectief en onafhankelijk. Ons adagium: het moet voor de uitkomsten van onderzoek niet uitmaken wie de opdrachtgever is en we laten ons hierin nooit door belanghebbenden sturen. Dat is het krachtenveld waarin wij ons begeven met onze onderzoeken.
Veel gestelde vragen bij opinie- en draagvlakonderzoek
Vaak horen we de vraag ‘hoe kan dit onderzoek representatief zijn voor alle Nederlanders – 13 miljoen volwassenen – als je maar 2.000 mensen bevraagt?’ Of: ‘hoe groot moet de steekproef eigenlijk zijn, wil die representatief zijn?’ Om dit te begrijpen moeten we iets zeggen over de statistische methoden die we inzetten en de begrippen populatie, steekproef(grootte), representativiteit, betrouwbaarheid en validiteit. Op de pagina veel gestelde vragen bij opinie- en draagvlakonderzoek vindt u een uitgebreide uitleg op deze en andere vragen over het opinie- en draagvlakonderzoek van I&O Research.
Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur