‘Zien’ voor driekwart Nederlanders het belangrijkste zintuig

Een meerderheid van de Nederlanders vindt ‘zien’ van alle zintuigen het belangrijkste zintuig (75%). Een kwart van de Nederlanders maakt zich zorgen over de gezondheid van hun ogen en dertig procent van de ouders maakt zich zorgen over de ogen van hun kinderen. Een deel van de Nederlanders geeft aan een oogaandoening te hebben (14%). Dit komt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Oogfonds naar voren.
30 oktober 2024 | Carolien Veldkamp & Roy van der Hoeve | #gezondheid

Kwart heeft zorgen over gezondheid van hun ogen

Van alle zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen en proeven) is ‘zien’ het belangrijkste zintuig voor het merendeel van de Nederlanders (75%). Zij willen dit zintuig het minst graag verliezen. Nederlanders denken onder meer de gezichten van hun kinderen, de natuur, hun zelfstandigheid en het uitvoeren van hobby’s te missen als ze niet meer zouden kunnen zien. De helft van de Nederlanders is bewust bezig met hun ooggezondheid, een kwart maakt zich zorgen over de gezondheid van hun ogen.

Figuur 1: Van welk zintuig zou u het ergst vinden om deze te missen?

Veertien procent zegt oogaandoening te hebben

Veertien procent van de Nederlanders zegt een oogaandoening of oogziekte te hebben, bijvoorbeeld glaucoom (2%). Zeven procent van de Nederlanders heeft een visuele beperking, vaak als gevolg van een oogaandoening. Bij een kwart van deze mensen heeft hun oogaandoening of visuele beperking invloed op de kwaliteit van leven.

20-20-2 regel bij meerderheid ouders niet goed bekend

Dertig procent van de ouders met kinderen tot 10 jaar oud maakt zich zorgen over de ooggezondheid van hun kinderen. Twee derde van de ouders probeert te voorkomen dat hun kinderen slechte ogen krijgen. Wat de 20-20-2 regel inhoudt (zie kader), is bij een minderheid van de ouders bekend (29%). Toch past de helft van de ouders deze regel wel (bewust of onbewust) regelmatig toe. Een meerderheid van de ouders (59%) vindt het vaak moeilijk om een voorbeeldfunctie te vervullen door hun telefoon of tablet weinig te gebruiken in het bijzijn van hun kinderen.


De 20-20-2 regel voor kinderen houdt in: na 20 minuten dichtbij naar een beeldscherm kijken, een onderbreking van minimaal 20 seconden om in de verte te kijken. En minstens 2 uur per dag buiten zijn. Toepassing van deze regel helpt bijziendheid bij kinderen te voorkomen of beperken.


Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek dat in september in opdracht van het Oogfonds is uitgevoerd, is door middel van een online vragenlijst uitgezet in het I&O Research panel onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal vulden 1.235 Nederlanders de vragenlijst in, waarvan 129 ouders met kinderen in de leeftijd 0 tot 10 jaar. De data is gewogen op geslacht, leeftijd, opleiding, regio en stemgedrag. Hiermee zijn ze representatief voor de Nederlandse bevolking wat betreft deze kenmerken

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Carolien Veldkamp

Onderzoeker

afbeelding

Roy van der Hoeve

Onderzoeksadviseur

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.