Vooral ‘tegen’-kamp gemotiveerd om te gaan stemmen bij Oekraïne-referendum
Kiezers groeperen zich naar partijstandpunt
Net als een maand geleden zijn bijna vier op de tien (nu 38 procent) Nederlanders van plan tegen te gaan stemmen bij het referendum over de associatie-overeenkomst tussen de EU en Oekraïne van 6 april aanstaande. Een derde (32 procent) zou nu voor gaan stemmen en drie op de tien weten het nog niet. Als het aandeel ‘weet ik niet’ buiten beschouwing wordt gelaten, zou 45 procent voor en 55 procent tegen stemmen (was 44 en 56 procent).
Hoewel we dus voor alle kiezers weinig ontwikkeling zien, is die er wel als we naar de partijvoorkeur kijken. Kiezers lijken zich verder te groeperen naar het standpunt van de partij waar men op zou stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen. Onder PVV- en SP-kiezers is het aandeel tegenstemmers toegenomen, onder PvdA- en GroenLinks-stemmers is het aandeel voorstemmers toegenomen. Onder D66-stemmers zien we deze ontwikkeling niet, hier blijft ongeveer tweederde voor.
Bekendheid referendum en opkomstintentie nemen niet toe
Nog steeds heeft ongeveer de helft van de tien kiezers nog niet zo vaak of nooit iets gelezen of gehoord over het referendum. Sinds december is dit percentage nauwelijks veranderd.
Ook het aandeel dat zegt “zeker” te gaan stemmen, stijgt niet. Een maand geleden was dat 34 procent, nu is dat 32 procent, waarmee het onzeker blijft of de opkomstdrempel van 30 procent wordt gehaald.
Met name de tegenstanders van het Associatieverdrag zijn gemotiveerd om naar de stembus te gaan. Aanhangers van de PVV en SP, de partijen die tegen het Associatieverdrag hebben gestemd en waarvan de achterban ook in meerderheid tegenstemt, behoren tot de kiezers met de hoogste opkomstintentie. In het voorkamp zien we dat D66- en GroenLinks-kiezers het minst warmlopen voor het referendum, ongeacht hun opleidingsniveau. Bij de regeringspartijen (VVD en PvdA) zijn hoger opgeleide kiezers vaker van plan om naar de stembus te gaan dan lager opgeleide kiezers.
Dit blijkt uit landelijk representatief onderzoek van I&O Research onder 3.490 (december) en 2.550 (januari) Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
– Peter Kanne (I&O Research; 06-31943707)
– Laurens Klein Kranenburg (I&O Research; 053-4825025)
Bij overnemen van deze resultaten altijd de bron I&O Research vermelden.
Voor het bericht in de volkskrant klik hier
Kom naar het publieksdebat over het Oekraïne-referendum
I&O Research en UP Office Building Amsterdam organiseren op woensdag 23 maart – in samenwerking met Meer Democratie – een publieksdebat over het referendum van 6 april aanstaande. Het debat vindt plaats op de 18de verdieping van UP, aan het Amsterdamse IJ, met uitzicht over de hele stad.
Klik hier voor meer informatie
Onderzoeksverantwoording
I&O Research voerde van dinsdag 29 januari tot maandag 8 februari 2016 een derde meting uit naar de standpunten en ervaringen van Nederlanders met betrekking tot het referendum over de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne. Dit onderzoek is online uitgevoerd. Aan deze meting namen 2.388 Nederlanders (18+) uit het I&O Research Panel deel.
I&O Research Panel
Het I&O Research Panel is geworven op basis van aselecte personen- en huishoudensteekproeven op traditionele manier (geen zelfaanmelding). De respondenten hebben geen financiële vergoeding gehad voor hun aanmelding voor het panel. Ook voor deelname aan dit onderzoek kregen respondenten geen vergoeding. De onderzoeksresultaten van burgers zijn na herweging op geslacht, leeftijd, provincie en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 representatief voor Nederlanders van 18 jaar en ouder, voor wat betreft deze achtergrondkenmerken. Dit is uitgevoerd conform de richtlijnen van de Gouden Standaard.
I&O Research
I&O Research is een maatschappelijk betrokken bureau voor beleids- en marktonderzoek. Het is onze missie bij te dragen aan beter onderbouwde keuzes van onze klanten, op basis van onderzoek en advies. Wij werken voor overheids- en non-profitorganisaties. I&O Research is de laatste jaren gegroeid tot het achtste marktonderzoekbureau van Nederland. In de sector ‘overheid & onderwijs’ is I&O Research de nummer 1 (volgens de MarktOnderzoeksAssociatie, MOA). I&O Research heeft vestigingen in Amsterdam en Enschede.
Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur