Tevredenheid zorg in sociaal domein gedaald

De eerste meting, nadat taken in de zorg zijn gedecentraliseerd naar de gemeenten, wijst uit dat Nederlanders die in 2015 cliënt waren in het sociaal domein minder tevreden zijn over de ontvangen zorg dan in 2014. Een op de vijf Nederlanders (18%) ontving zelf hulp of zorg in het sociaal domein. De waardering voor deze zorg daalde van een 7,7 naar een 7,3.
17 juni 2015 | Peter Kanne &

Na 1ste meting I&O Research m.b.t. decentralisaties sociaal domein:

  • vooral onduidelijkheid in Jeugdzorg
  • sociale wijkteams nog onbekend en onbemind

De eerste meting, nadat taken in de zorg zijn gedecentraliseerd naar de gemeenten, wijst uit dat Nederlanders die in 2015 cliënt waren in het sociaal domein minder tevreden zijn over de ontvangen zorg dan in 2014. Een op de vijf Nederlanders (18%) ontving zelf hulp of zorg in het sociaal domein. De waardering voor deze zorg daalde van een 7,7 naar een 7,3. Nog steeds ruim voldoende, maar het betekent een significante daling van 0,4 punten. Het aandeel van alle Nederlanders dat tevreden is over de zorg van instellingen en de overheid daalde van 37% naar 30%.

Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in samenwerking met Zorg+Welzijn. I&O Research voerde de nulmeting uit in december 2014 en de 1-meting in mei 2015. In de nulmeting werkten 9.055 en in de 1-meting 7.051 respondenten mee aan het onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd in het I&O Research Panel, het online access panel van I&O Research. Het I&O Research Panel is geworven op basis van aselecte personen- en huishouden-steekproeven op traditionele manier (geen zelfaanmelding).

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Peter Kanne

Senior onderzoeksadviseur

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.