TALIS 2024: Nederlandse leraren tevreden, wel hoge werkdruk

09 oktober 2025 | Robbert Zandvliet & Rosan Nijkamp
Op 7 oktober 2025 verscheen het nieuwste TALIS-rapport ‘TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld’. De resultaten laten zien dat Nederlandse leraren overwegend tevreden zijn met hun beroep, school en salaris, maar ook dat werkdruk en het lerarentekort aandachtspunten zijn. TALIS 2024 werd uitgevoerd door een consortium, waarin Ipsos I&O deelnam.
TALIS 2024: Nederlandse leraren tevreden, wel hoge werkdruk

De resultaten van het nieuwste TALIS-rapport laten zien dat Nederlandse leraren overwegend tevreden zijn met hun beroep, hun school en hun salaris.

Nederlandse leraren tevreden, wel hoge werkdruk

Nederlandse leraren zeer tevreden zijn met hun beroep, hun school en hun salaris, zo blijkt uit het nieuwste TALIS-rapport. Bijna 95 procent van de leraren werkt met plezier. Leraren voelen zich gewaardeerd door leerlingen en ouders, maar ervaren nog altijd weinig erkenning vanuit de samenleving en de politiek.

Tegelijkertijd ervaart een deel van de leraren sterke werkstress: 10% in het primair onderwijs en 14% in het voortgezet onderwijs. De belangrijkste oorzaak is administratieve druk, maar ook gedragsproblemen van leerlingen en zorgen van ouders worden steeds vaker genoemd.

Schoolleiders: lerarentekort vo bedreigt goed onderwijs

Naast leraren zijn ook schoolleiders bevraagd. Nederlandse schoolleiders in het po en vo zijn tevreden met hun werk en salaris, maar kampen met hoge werkdruk. In het vo zien zij het lerarentekort als grootste bedreiging voor goed onderwijs. Het aandeel schoolleiders dat veel stress ervaart is de afgelopen jaren in zowel po als vo gestegen.

Leraren én schoolleiders benadrukken het belang van minder werkdruk en administratie, goede arbeidsvoorwaarden, meer waardering en een structurele aanpak van het personeelstekort.

Over TALIS 2024

TALIS onderzoekt elke 5 jaar de werk- en leeromgeving van leraren wereldwijd. TALIS beschrijft hoe leraren en schoolleiders hun leer- en werkomgeving ervaren. TALIS is een studie van de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) onder leiding van de OESO. TALIS is voor de vierde keer in Nederland uitgevoerd; een onderzoeksteam van Ipsos I&O, Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam, Fontys Hogeschool en IVA Onderwijs was hiervoor verantwoordelijk.

Voor de uitvoering van TALIS is een steekproef getrokken voor een representatief beeld van scholen in Nederland. De po en vo-scholen in steekproef en de schoolbesturen waar de scholen onder vallen ontvingen een informatiepakket over het onderzoek met een wervingsbrief en folder. Kort na het versturen van de brieven hebben TALIS-ambassadeurs scholen gebeld, om ze persoonlijk te overtuigen tot deelname. De informatie over (deelname aan) TALIS werd verspreid via een website, vakbladen, tijdschriften voor leraren, online en op sociale media, via nieuwsbrieven en de sociale mediakanalen van de PO-Raad en de VO-raad en via leden van de begeleidingscommissie. In totaal hebben 140 po-scholen en 84 vo-scholen deelgenomen.

De volledige rapportage van TALIS 2024 is hier te vinden.

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Robbert Zandvliet

Senior onderzoeksadviseur

afbeelding

Rosan Nijkamp

Onderzoeker

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.