Stad Groningen dominant winkelgebied voor de provincie Groningen
Koopstromenonderzoek provincie Groningen
In het najaar van 2022 is een nieuw koopstromenonderzoek gehouden in de provincie Groningen. Het voorlaatste rapport dateerde van 2016/2017. Het onderzoek geeft inzicht in de ontwikkeling van het winkelaanbod en het koopgedrag van consumenten in de provincie Groningen. Het onderzoek biedt beleidsmakers, ondernemers en investeerders een belangrijke basis voor toekomstige beleidskeuzes.
Forse afname van winkelaanbod en leegstand
Ten opzichte van vijf jaar geleden nam het aantal winkels aanzienlijk af, vooral in de sector mode en luxe (onder andere kleding en schoenen). Het dagelijkse aanbod (supermarkten en versspeciaalzaken) groeide juist.
Opvallend is de afname van de leegstand. Door transformatie (omvormen van winkels naar bijvoorbeeld woningen) zijn veel leegstaande winkels verdwenen. De leegstand daalde in de provincie Groningen relatief harder dan in andere provincies.
Groningen-Stad magneet voor recreatief en doelgericht winkelen
Een groot deel van de aankopen wordt door consumenten in de eigen nabijheid (dichtstbijzijnde winkelgebied) gedaan. Alleen de stad Groningen en in mindere mate de grote regiokernen, zoals Winschoten, zijn in staat bezoekers uit de wijdere regio te trekken (zie figuur 1). Vooral het centrum van Groningen (recreatief winkelen) en het Sontplein (doelgericht winkelen) profiteren van die aantrekkingskracht. Aan de randen van de provincie, zoals in Stadskanaal en Leek, wordt ook geprofiteerd van de Drentse en Friese randgebieden.
Online aandeel steeg maar consument waardeert investeringen in winkelgebieden
Het online marktaandeel in de provincie steeg in de afgelopen vijf jaar. Maar consumenten geven ook aan goede winkelgebieden in de eigen woonplaats nog steeds erg belangrijk te vinden. Winkelgebieden met weinig leegstand en een aantrekkelijke uitstraling krijgen relatief hoge beoordelingen. Winkelgebieden waar de afgelopen jaren investeringen zijn gedaan – zoals bijvoorbeeld het centrum van Stadskanaal – zien de waarderingen stijgen ten opzichte van het vorige onderzoek.
Auto op kop, behalve in stad Groningen
In bijna de hele provincie is de auto met afstand het belangrijkste vervoermiddel om te gaan winkelen. Men combineert veel winkeltripjes met een supermarktbezoek. In het centrum van Groningen is juist de fiets het meest populair. Ook het bezoekgedrag bij dit centrum is anders: consumenten blijven langer, bezoeken meer winkels en combineren hun bezoek met gebruik van horeca en/of cultuur.
Figuur 1 – Marktaandeel en aandeel toevloeiing (%) 20 grootste* winkelgebieden in de provincie Groningen**
Links
Het hoofdrapport en de factsheets zijn te vinden op www.koopstromen.nl/groningen.
Verantwoording
I&O Research voerde het onderzoek samen met BRDG Advies uit in opdracht van de provincie Groningen. Het onderzoek bestond uit een online enquête onder een netto steekproef van 13.773 huishoudens in de provincie en de eerste ring van randgemeenten in Drenthe en Friesland. De vragenlijst kon ingevuld worden van eind september tot en met begin november 2022. Op de uitkomsten van het onderzoek is een weging toegepast, waarbij is gewogen op geslacht en leeftijd. De resultaten zijn – voor wat betreft deze achtergrondkenmerken – representatief voor de bevolking van de provincie Groningen.
Ralf ten Hove
Onderzoeker
Thijs Lenderink
Senior onderzoeksadviseur