Slechts kwart automobilisten checkt bandenspanning vaak genoeg
De helft van de Nederlandse automobilisten weet dat het wordt aanbevolen om de banden minimaal één keer per twee maanden te controleren en op te pompen. Slechts een kwart van alle automobilisten doet dit ook daadwerkelijk. Mensen vergeten om regelmatig de bandenspanning te controleren of laten dit aan anderen over, zoals de garage, de partner of een huisgenoot. Andere barrières zijn onbekendheid en onzekerheid over het vinden van de juiste bandenspanning en het correct oppompen van de banden. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder ruim 2.800 automobilisten dat I&O Research uitvoerde in opdracht van Milieu Centraal.
Van alle automobilisten checkt ruim een derde de bandenspanning nooit. Vooral de jongere automobilisten spannen de kroon. Van de automobilisten onder de 25 jaar checkt ruim de helft nooit de bandenspanning (figuur 1). Rijden met de juiste bandenspanning zorgt voor meer grip op de weg, een lager brandstofverbruik (goedkoper, minder CO2-uitstoot en luchtvervuiling) en minder slijtage van de banden (minder microplastics en minder fijnstof in de lucht).
Drijfveren: betere wegligging en besparing brandstofkosten
De belangrijkste drijfveren voor automobilisten om de banden op te pompen, zijn een betere wegligging en minder brandstofkosten. Gemiddeld bespaar je zo’n 60 euro per jaar als je je banden op spanning houdt. Ouderen, mannen, lager opgeleiden, mensen met een beneden modaal inkomen en frequente autorijders controleren vaker de bandenspanning dan anderen.
Belemmeringen: anderen doen dit, wordt snel vergeten
Waarom checken automobilisten de banden niet? Een deel van de automobilisten denkt dat anderen de bandenspanning in de gaten houden, bijvoorbeeld de garage, de partner of een huisgenoot. Als mensen het aan de garage overlaten, wordt de bandenspanning maximaal drie keer per jaar gecontroleerd (bij een onderhoudsbeurt en/of bandenwissel in het voor- en najaar). Dat is minder vaak dan wordt aanbevolen. Daarnaast vergeten mensen simpelweg om regelmatig de bandenspanning te controleren. Verder zijn onbekendheid en onzekerheid over de juiste bandenspanning een reden om de banden niet op te pompen.
Misverstanden over risico op klapband en leegloop bij stilstand
Uit het onderzoek komt een aantal misverstanden naar voren. Zo denkt de helft van de automobilisten – ten onterechte – dat te harde banden een groter risico geven op een klapband. Dit gevaar bestaat juist bij te zachte banden. En slechts de helft van de automobilisten weet dat de banden langzaam leeglopen bij stilstand.
Onderzoeksverantwoording
De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders die in hun huishouden over een auto kunnen beschikken (kortweg: automobilisten). De vragenlijst kon worden ingevuld tussen 17 en 24 september 2020. In totaal hebben 2.855 automobilisten deelgenomen, een respons van 56 procent. De respondenten is gevraagd om steeds het ‘normale jaar 2019’ (pre-corona) in gedachten te nemen.
De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, regio, opleiding en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017. De uitkomsten zijn wat betreft autogebruik representatief voor de Nederlandse automobilist.
Het volledige rapport
Klik hier voor het volledige rapport.
Voor meer informatie Milieu Centraal
- Woordvoerder Mariken Stolk, tel. 06 – 811 662 14
- E-mail: mariken.stolk@milieucentraal.nl
Laurens Klein Kranenburg
Senior onderzoeker
Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur