Slecht mobiel bereik bij 12 procent bewoners grensstreek
Men maakt zich vooral zorgen over bereikbaarheid 112
Als gevolg van onvolledige dekking van de netwerken voor de mobiele telefoons zijn er zogenaamde witte vlekken in de Nederlandse grensstreken en buitengebieden. Dit kan er toe leiden dat in noodgevallen hulpdiensten niet bereikt kunnen worden.
Uit onderzoek van I&O Research komt naar voren dat in grensstreken twaalf procent van de bewoners regelmatig geen goed mobiel bereik heeft. Acht procent maakt zich regelmatig zorgen over de mobiele bereikbaarheid. Uit het onderzoek blijkt dat men zich met name zorgen maakt over:
- de bereikbaarheid van 112 bij noodgevallen;
- het wegvallen van of zelf niet bereikbaar zijn voor belangrijke (zakelijke) gesprekken
- het wel moeten betalen van abonnementsgeld, maar vervolgens niet de juiste kwaliteit geleverd krijgen;
- extra kosten door gebruik van Duitse of Belgische netwerken
Vaste telefonie wordt niet altijd als betrouwbaar alternatief gezien voor het bereik van hulpdiensten.
Hoe dichter men bij de grens woont, des te groter zijn de bereikbaarheidsproblemen zijn en de zorgen hierover.
Tussen de provincies langs de grens varieert het percentage inwoners dat regelmatig een slecht bereik heeft van 9 procent in Zeeland tot 14 procent in Limburg.
Ook tussen de verschillende aanbieders van mobiele telefonie is enig verschil in de mate waarin bereikbaarheidsproblemen worden ervaren. Hier varieert het percentage bewoners met bereikbaarheidsproblemen van 9 procent (Vodafone) tot 16 procent (overige aanbieders).