Oud of kapot? We houden ze toch!
Nederlanders kunnen meer doen als het gaat om de recycling van hun oude mobiele telefoons. Dat blijkt uit een korte peiling van I&O Research in samenwerking met partners Be-TIM en Berenschot in het kader van de Nationale Recycleweek (11 t/m 17 oktober).
Helft Nederlanders laat niet werkende telefoon in de la liggen
Als een oude telefoon niet meer gebruikt wordt, blijft deze vaak thuis liggen. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) doet doorgaans niets met telefoons die niet meer werken. Werkende maar verouderde telefoons verdwijnen bij 43 procent ‘in de la’.
Ruim een kwart van de Nederlanders levert een oude kapotte telefoon in bij een gemeentelijk afvalpunt of een inzamelingspunt in een winkel. Met een oude telefoon die het nog doet, gebeurt dat ook, maar minder vaak. Logisch ook wel, want er zijn altijd mensen die blij worden van een tweedehands mobiel. Deze telefoons krijgen naar verhouding dan ook vaker ‘een tweede leven’ door ze te verkopen, naar een kringloopwinkel te brengen of door te geven aan vrienden of familie (bleek uit antwoordoptie ‘anders’).
Inzameldoel: 65 procent van alle afgedankte elektronische apparaten
Gezien het grote aantal mobieltjes dat ‘in de la’ blijft liggen, zou het mogelijk moeten zijn om het aantal telefoons dat naar afval- en inzamelpunten wordt gebracht te verhogen. Stichting OPEN, die zich er samen met ketenpartners voor inzet om meer afgedankte elektronische apparaten (ook wel e-waste genoemd) in te zamelen en te verwerken, zou dat dan ook graag zien. De stichting probeert invulling te geven aan de wettelijke doelstelling om binnen twee jaar 65 procent van de e-waste in te zamelen. Daarnaast pleit Stichting OPEN voor een meer circulaire e-waste sector op langere termijn. Om deze doelen te realiseren is de inzet van consumenten onmisbaar.
Afvalpunt meer in trek bij ouderen
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders van 50 jaar en ouder vaker een bezoek brengen aan een gemeentelijk afvalpunt of een inzamelpunt in de winkel, dan jongeren (16 tot 34 jaar). Deze laatste groep probeert oude telefoons naar verhouding iets vaker online te verkopen. Vooral telefoons die het nog doen, uiteraard. Ter vergelijking: in de groep jongeren worden werkende maar verouderde telefoons in 18 procent van de gevallen online verkocht en in de groep 50-plus geldt dat voor 5 procent.
Opleidingsniveau speelt een beperkte rol speelt bij het inlevergedrag. Middelbaar- en hogeropgeleiden geven wél vaker dan lageropgeleiden aan dat ze oude mobieltjes verkopen via online platforms. Het inkomensniveau heeft helemaal geen aantoonbare invloed op het inlevergedrag.
Onderzoeksverantwoording
Dit onderzoek vond plaats van vrijdagmiddag 10 tot maandagochtend 13 september 2021. Er werkten in totaal 2.207 Nederlanders van 18 jaar of ouder aan mee. Het grootste deel daarvan (n=1.995) is afkomstig uit het I&O Research Panel en 212 respondenten vulden de vragenlijst in via het panel van PanelClix. De onderzoeksresultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, regio, opleidingsniveau en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021. De weging is uitgevoerd conform de richtlijnen van de Gouden Standaard. Daarmee is de steekproef representatief voor de kiesgerechtigde Nederlandse inwoners (18+), voor wat betreft deze achtergrondkenmerken.
Melle Conradie
Senior onderzoeker