Onderzoek in het openbaar vervoer
Veel mensen zijn afhankelijk van de bus, metro of trein om naar hun werk of naar school te gaan. Het openbaar vervoer is flink in beweging: de strippenkaart is afgeschaft, de OV-chipkaart juist ingevoerd, de verkoop van plaatsbewijzen verder gedigitaliseerd, er zijn meer aanbieders bijgekomen en tegelijkertijd lijkt het aanbod versoberd. Hoe denken de reizigers over deze en andere ontwikkelingen? Hoe tevreden zijn ze daarnaast over de dienstverlening en de service van bepaalde aanbieders? I&O Research geeft antwoord op deze (en andere) vragen.
Klanttevredenheid
Hoe tevreden zijn reizigers (ouderen, studenten, zakelijke reizigers) over het aanbod van openbaar vervoer in een bepaalde stad of regio? Waar is men tevreden over en waar liggen eventueel verbetermogelijkheden? I&O Research onderzoekt deze en andere vragen via internet, telefonisch, door middel van groepsgesprekken of face-to-face op (bus)stations.
Belevingsonderzoek openbaar vervoer
Wat is de kwaliteitsbeleving van reizigers in de bus of de trein? I&O Research beschikt over interviewers die reizigers op (bus)stations vragen stellen over onder meer hun reisgedrag, veiligheidsbeleving en knelpunten in het openbaar vervoer. Zo ontstaat een beeld van hoe reizigers het openbaar vervoer in een stad, regio of concessiegebied waarderen. Onze veldwerkers hebben ruime ervaring met het face-to-face ondervragen van respondenten, bijvoorbeeld bezoekers van (grootschalige) evenementen.
Mysteryguest onderzoek
Hoe is de dienstverlening van een vervoerder? Klanttevredenheidsonderzoek biedt inzicht in het beeld van de klant, maar zegt niet alles over bijvoorbeeld over het halen van een bepaalde norm. Een mystery guest reist onaangekondigd mee met bus, trein of (regio)taxi en toetst enkele vooraf bepaalde criteria, zoals op tijd vertrekken en aankomen, netheid en uitstraling van de bus of de trein en de aansluiting op andere lijnen of vervoermiddelen.
Klantenpanels
Een meer structurele vorm van tevredenheidsonderzoek is een digitaal klantenpanel. Dit panel wordt samengesteld uit reizigers. I&O Research zorgt voor een goede verdeling van reizigers: leeftijd, man/vrouw, forensen, studenten. Groot voordeel van een klantenpanel is de snelheid waarmee onderzoeken aan de panelleden kunnen worden voorgelegd. Binnen twee weken kunnen de resultaten bekend zijn!
ele vorm van tevredenheidsonderzoek is een digitaal klantenpanel. Dit panel wordt samengesteld uit reizigers. I&O Research zorgt voor een goede verdeling van reizigers: leeftijd, man/vrouw, forensen, studenten. Groot voordeel van een klantenpanel is de snelheid waarmee onderzoeken aan de panelleden kunnen worden voorgelegd. Binnen twee weken kunnen de resultaten bekend zijn!
Resultaten
I&O Research ondersteunt bij het ontwikkelen, monitoren en evaluren van uw beleid of doelstellingen. Onze expertise en ervaring met onderzoek in het openbaar vervoer brengen we in bij het formuleren van conclusies en aanbevelingen.