Onderzoek brengt koopgedrag Oost-Nederland in kaart
Koopstromenonderzoek in Oost-Nederland van start
Veel gemeenten hebben te maken met leegstand in hun winkelcentra. De oorzaken daarvoor lopen uiteen: minder inwoners, dalende bestedingen en online winkelen. Er is gemeenten veel aan gelegen klanten te binden om daarmee bijvoorbeeld het voorzieningenniveau op peil te houden. Koopstromenonderzoek (‘wie koopt wat, waar en waarom daar?’) biedt gemeenten een actuele basis voor detailhandelsbeleid en helpt gemeenten om belangrijke keuzes te maken.
30.000 inwoners aan het woord
Onderzoeksbureau I&O Research interviewt de komende maand zo’n 30.000 inwoners van Overijssel en delen van Drenthe, Gelderland en Flevoland telefonisch en online over hun koopgedrag. Doen zij hun dagelijkse boodschappen dicht bij huis of worden hiervoor winkels buiten de eigen woonplaats bezocht? Welke plaatsen bezoekt men voor een dag gezellig winkelen? En hoe tevreden is men over het winkelaanbod in de buurt? De antwoorden op deze vragen geven zicht op de huidige ‘koopstromen’ in Oost-Nederland. Ook komen actuele thema’s zoals de oriëntatie op de koopzondag en de koopavond en de mate waarin consumenten online winkelen aan bod.
Unieke reeks
De historie van het koopstromenonderzoek in Oost-Nederland gaat terug tot het midden van de jaren 80 van de vorige eeuw. 2015 is de zesde editie. In totaal doen deze keer ongeveer 35 gemeenten mee aan het onderzoek. Ten opzichte van het laatste onderzoek uit 2010 is de deelname constant. Gemeenten zien, zeker in een periode waarin de veranderingen in het winkellandschap en winkelgedrag groot zijn, het belang in van actuele gegevens over waar hun inwoners winkelen en wat achterliggende beweegredenen zijn.
De resultaten van het onderzoek worden rond de zomer van 2015 bekend gemaakt.
Thijs Lenderink
Senior onderzoeksadviseur