Onderwijs: investeren in relatie tussen leerling en docent kan schooluitval beperken
Investeren in een positieve relatie tussen leerling en docent loont! Leerlingen die worden blootgesteld aan een opeenstapeling van risicofactoren hebben een grotere kans voortijdig de school te verlaten. Uit onderzoek blijkt dat het meer gaat om het aantal dan de aard van de risicofactoren. Hoe groter het aantal risicofactoren, des te negatiever de effecten op schoolprestaties en spijbelgedrag. Leraren kunnen dit helpen beperken of voorkomen door een positieve relatie met de leerling aan te gaan, een relatie die zo min mogelijk wordt gekenmerkt door conflict. Op deze manier kan worden voorkomen dat er een vicieuze cirkel ontstaat van botsingen, minder inzet, nog meer botsingen totdat de leerling zich gaat afzetten tegen school en uiteindelijk voortijdig de school verlaat.
Het volledige artikel van Aniek de Lange (I&O Research-onderzoeker Werk, zorg en jongeren) en Cathy van Tuijl (senior docent-onderzoeker Universiteit Utrecht, lector Saxion) in het vakblad voor voortgezet onderwijs
Van Twaalf Tot Achttien is hier te lezen.
Aniek werkte aan dit artikel in het kader van haar studie Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht.
Klik hier voor de volledige scriptie.