Ondernemers zien kansen voor internationale projecten na COVID-19

Ondanks onzekerheden, zien Nederlandse bedrijven kansen voor internationale projecten wanneer de COVID-19 crisis grotendeels achter ons ligt.
11 juni 2021 | & Frank ten Doeschot | #bedrijven #coronacrisis #duurzaamheid #economie #klimaat #ondernemers
Ondernemers zien kansen voor internationale projecten na COVID-19

Ondanks onzekerheden, zien Nederlandse bedrijven kansen voor internationale projecten wanneer de COVID-19 crisis grotendeels achter ons ligt.

‘Waar lopen Nederlandse bedrijven tegenaan bij het uitvoeren van internationale projecten met multilaterale banken als gevolg van de COVID-19 crisis?’ vroeg het Team Internationale organisaties (TIO) van RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) zich af. Om deze vraag te beantwoorden voerde I&O Research begin 2021 een kwalitatief onderzoek onder klanten uit.

Van januari tot en met maart 2021 zijn gesprekken gevoerd met verschillende consultants, producenten en bouwbedrijven. Per sector is onderzocht wat de gevolgen zijn op de korte én de lange termijn en welke behoeften er leven omtrent tenderprocessen.

Op de korte termijn is vooral het binnenhalen van nieuwe klussen een grotere uitdaging dan voorheen. Op lange termijn leeft er naast onzekerheid ook optimisme. Naar verwachting zal de focus meer komen te liggen op thema’s als klimaatverandering. Dit biedt kansen voor Nederlandse bedrijven. Verder blijkt dat bedrijven graag zo vroeg mogelijk bij het tenderproces betrokken willen zijn; het liefst al in de projectontwikkelingsfase.

Wat is TIO en wat doet ze?

TIO (Team Internationale Organisaties) helpt Nederlandse bedrijven bij de voorbereiding op aanbestedingen (tenders) van multilaterale banken en internationale organisaties, zoals de Wereldbank en Asian Development Bank (ADB). Op basis van de huidige ervaringen en de toekomstverwachtingen gaf het onderzoek de handvatten aan TIO om zo goed mogelijk op de behoeften van bedrijven in te spelen als gevolg van deze crisis.  

Korte termijn: online communicatie belemmering in vinden van nieuwe klussen

Bestaande klussen gingen vaak na een korte vertraging door. Op korte termijn zijn de gevolgen van de coronacrisis vooral te merken (geweest) bij het opstarten en binnenhalen van nieuwe projecten. Het binnenhalen van nieuwe projecten blijkt via de digitale weg een stuk moeilijker te gaan.

Fysieke aanwezigheid in het land waar een project wordt uitgevoerd, zorgt voor lokale zichtbaarheid. Zowel het desbetreffende bedrijf als potentiële nieuwe lokale klanten kunnen in een fysieke setting beter tot kansen voor samenwerking komen. Bedrijven met vestigingen of partners in landen waar veel werkzaamheden worden verricht, zetten dan ook sterk in op hun lokale netwerken. Deze netwerken zijn nog belangrijker geworden in het spotten van trends en kansen.

Lange termijn: veel onzekerheid, maar zeker ook kansen

Bedrijven zijn voor de lange termijn kritischer over winkansen van internationale aanbestedingen. Vooral bedrijven in de bouwsector gaan de toekomst met onzekerheid tegemoet. Het is voor deze sector een uitdaging om voldoende projecten in de pijplijn te houden. Momenteel profiteren ze nog van deals die voor de coronacrisis zijn gesloten. Tijdens de crisis is acquisitie moeilijker geworden. Dit merken ze aan deals die nu tot stand moeten komen waaruit projecten rollen die de komende jaren uitgevoerd moeten worden.

Consultants voelen de minste gevolgen van de crisis. Zij verwachten zelfs meer vraag door de klimaatverandering. Dit is in hun beleving een nog groter vraagstuk dan de coronacrisis. Ook de bouw- en goederensector zien hier kansen in. Opvallend is dat bedrijven in de gezondheidszorg het meest positief zijn over de toekomst. Zij zien dat overheden beseffen dat de zorg in hun land nu te zwak is om op crisissen in te spelen. Ze verwachten dan ook dat er internationaal veel aandacht zal zijn om de zorg te versterken. Dit zal zich moeten vertalen in meer opdrachten.

‘We hebben ook met andere dringende zaken te maken zoals klimaatadaptatie. Hier moet op een gegeven moment de focus weer op komen te liggen. Daar kunnen wij internationaal gewoon een grote rol in spelen’

Actie voor TIO!

TIO wil bedrijven meer steunen bij het zakendoen met internationale organisaties. Het team gaat zich inzetten op thema’s rondom klimaatverandering en op de duurzame oplossingen die Nederlandse bedrijven hebben voor maatschappelijke uitdagingen. TIO wil ervoor gaan zorgen dat bedrijven al tijdens de projectontwikkeling in contact komen met de beslissers ter plaatse. Dit zorgt ervoor dat bedrijven in een vroeg stadium betrokken zijn bij het aanbestedingsproces en hun mening kunnen geven over onder andere efficiëntie en haalbaarheid. Ook wil het team bedrijven beter positioneren bij de internationale organisaties en banken.

Op de korte termijn organiseert TIO een workshop over risicomanagement en contractbeheer. Hierbij wordt kennis gedeeld over hoe bedrijven kunnen voorkomen dat projecten tijdens de coronacrisis meer kosten dan ze opleveren.

Verantwoording

Om zo dicht mogelijk bij de belevingswereld van de doelgroep te komen, zijn er (15) online diepte-interviews gehouden met een brede groep ondernemers die weleens contact hebben gehad met TIO. Dit onderzoek had niet de insteek representatief te zijn voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven, maar om een overzicht te geven van mogelijke kansen en bedreigingen, de ervaringen, toekomstbeelden en behoeften van de doelgroepen zijn uiteindelijk vertaald naar advies.

De link naar het artikel op de website van RVO vindt u hier.

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Frank ten Doeschot

Onderzoeksadviseur

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.