Nieuwe meetmethode en nieuwe Monitor Ontwikkeling Mediagebruik
I&O Research ontwikkelde voor Dienst Publiek en Communicatie, in samenspraak met hoogleraar Strategische Communicatie (WUR) Rens Vliegenthart, een nieuwe meetmethode voor de Monitor Ontwikkeling Mediagebruik (MOM). De MOM geeft inzicht in het gebruik van mediatitels door het Nederlands publiek als het gaat om nieuws over de overheid.

De nieuwe meetmethode heeft als uitgangspunt niet meer de kanalen (tv, radio internet etc.; zoals in de oude MOM), maar de mediatitels zelf (NOS, RTL Nieuws, Nu.nl, etc.) voor te leggen. Deze aanpak sluit beter aan bij het huidige gebruik van media, waarbij nieuwsconsumenten het nieuws van een mediatitel via meerdere kanalen tot zich (kunnen) nemen. Daarnaast biedt de nieuwe MOM inzicht in bereik, belang en betrouwbaarheid die (gezamenlijk) een indicatie geven van de impact van mediatitels.
De twee rapporten (verslag vooronderzoek waarmee de herziene methodologie is ontwikkeld en rapportage hoofdonderzoek) zijn te downloaden op CommunicatieRijk.nl.

Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur

Maartje van Will
Onderzoeker