De Hoge Veluwe het bekendste van 23 Nationale Parken

Vandaag – 24 mei – is het Dag van het Nationaal Park. In februari 2024 hebben Ipsos I&O en Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, in opdracht van het Nationale Parken Bureau, in Nederland onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid van deze parken. Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de Nederlanders bekend is met het begrip "Nationale Parken", waarbij De Hoge Veluwe, De Biesbosch en Utrechtse Heuvelrug het meest bekend zijn. Er blijkt een verschil te bestaan tussen het imago en de identiteit van de parken. Respondenten associëren de parken voornamelijk met natuur en rust, maar minder met recreatie en cultuurhistorie. Dit biedt kansen om de unieke meerwaarde en diversiteit van de Nationale Parken beter onder de aandacht te brengen.
24 mei 2024 | Bram Doms & Ralf ten Hove | #Recreatie & Toerisme
De Hoge Veluwe het bekendste van 23 Nationale Parken

Nationale Parken goed bekend onder Nederlanders

Over het algemeen is het begrip Nationale Parken bekend: 91 procent van de respondenten geeft aan de term te kennen. Men kent Nationale Parken vaak omdat ze er geweest zijn als bezoeker. Ook individuele Nationale Parken zijn relatief bekend. De Hoge Veluwe is met 95 procent van de respondenten die het park kent (geholpen bekendheid) het meest bekende Nationale Park. Op plek twee en drie komen De Biesbosch en Utrechtse Heuvelrug met respectievelijk 91 en 86 procent. De spontane bekendheid van Nationale Parken is lager; alleen De Hoge Veluwe en de Biesbosch worden vaak genoemd, respectievelijk 86 en 42 procent van het totale aantal respondenten noemt deze Nationale Parken.

Onderscheidend vermogen?

Toch is bijna een op zeven gegeven antwoorden op de spontane naamsbekendheidsvraag een ‘foutief’ antwoord, zoals een regulier natuurgebied, of zelfs een vakantiepark of landelijke attractie. Dat roept de vraag op hoe onderscheidend het ‘merk’, begrip en/of imago van Nationale Parken is. Dat verschil is ook terug te zien tussen Nationale Parken ten opzichte van reguliere natuurgebieden: de meerwaarde van Nationale Parken is nog niet altijd zichtbaar. Het belang van de Nationale Parken komt daarentegen wel duidelijk naar voren: 77 procent vindt het namelijk een gemis als er geen Nationale Parken zouden zijn.

Imago versus identiteit

Het beeld dat men bij Nationale Parken heeft wijkt iets af van waar de Nationale Parken zich voor inzetten en wat zij willen uitstralen. Zo worden Nationale Parken voornamelijk geassocieerd met waarden gerelateerd aan natuur, maar minder met andere aspecten zoals recreatie, beleving en cultuurhistorie. Het imago komt dus nog niet geheel overeen met de gewenste identiteit van de Nationale Parken.

Download

De volledige resultaten en verdere conclusies van het onderzoek zijn hier te lezen.

Onderzoeksverantwoording

Het veldwerk voor dit onderzoek liep van 19 tot en met 27 februari in het I&O Research Panel. Uiteindelijk hebben 1.050 respondenten de vragenlijst ingevuld. De data zijn gewogen op geslacht, leeftijdscategorie, opleidingsniveau en regio. Daarmee zijn de resultaten representatief voor Nederlanders van 18 jaar en ouder op deze kenmerken.

Het onderzoek gaat in op de 21 Nederlandse Nationale Parken en de twee Nationale Parken in oprichting en is uitgevoerd in opdracht van het Nationale Parken Bureau.

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Bram Doms

Dataspecialist

afbeelding

Ralf ten Hove

Onderzoeker

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.