Meer advocaten geconfronteerd met agressie, bedreiging of intimidatie
Advocaten ervaren incidenten als steeds ernstiger
Advocaten krijgen het vaakst te maken met verbale agressie (46%), gevolgd door intimidatie (38%). Vier procent kwam in aanraking met fysieke agressie. Voor bijna de helft (47%) van de advocaten voelde dit incident als (zeer) ernstig. Dit is een duidelijke toename ten opzichte van 2022. Van de advocaten die toen een incident meemaakten, ervoer 37 procent dit als (zeer) ernstig.
Figuur – Hoe ernstig heeft u dit meest recente incident ervaren op een schaal van 1 tot 7? Samengevoegd tot twee categorieën. Vergelijking 2024-2022
Basis: advocaten die een incident hebben meegemaakt (n=439)
Vrouwelijke advocaten vaker de dupe
Vrouwelijke advocaten krijgen meer dan mannelijke advocaten te maken met incidenten (63% t.o.v. 48%). Ook ervoeren vrouwelijke advocaten dit incident vaker als discriminerend dan hun mannelijke collega’s (26% t.o.v. 4%). Dit komt met name doordat vrouwelijke advocaten discriminatie ervaren op basis van hun geslacht.
Bijna kwart denkt aan stoppen
De impact van de incidenten op advocaten is groot. Twee derde van de advocaten (67%) ervaart na het incident negatieve effecten. Ruim de helft (54%) heeft hierdoor een verminderd plezier in het werk. Eén op de zes (17%) ervaart effecten op de geestelijke gezondheid. Bijna een kwart (23%) overweegt zelfs te stoppen als advocaat, doordat ze een incident hebben meegemaakt.
Advocaten praten met name over het incident, aangifte doet men nauwelijks
Zeven procent van de advocaten doet aangifte van het incident. Dit komt met name omdat ze het incident er niet ernstig genoeg voor vonden (52%). Het is niet zo dat advocaten het incident ‘wegstoppen’. Een ruime meerderheid (86%) bespreekt dit incident, vooral met de eigen collega’s.
Advocaten hebben vaker behoefte aan nazorg
Een groter deel van de advocaten die een incident heeft meegemaakt, heeft behoefte aan nazorg in vergelijking tot 2022 (43% t.o.v. 37%). Een positieve ontwikkeling is dat advocaten ook meer tevreden zijn over deze nazorg in vergelijking tot 2022.
Toename bekendheid voorzieningen NOvA
De NOvA biedt op dit moment verschillende voorzieningen voor advocaten aan om weerbaarder te worden. Ten opzichte van 2022 zijn meer advocaten bekend met de noodtelefoon, de weerbaarheidstraining en de noodknop.
Klik hier voor het artikel op de website van NOvA.
Download hier het volledige rapport.
Download hier de factsheet.
Onderzoeksverantwoording
Ipsos I&O voerde dit onderzoek voor de tweede keer uit voor de NOvA. De eerste keer was in 2022. De doelgroep van dit onderzoek bestaat uit advocaten, werkzaam in Nederland. Het gaat om advocaten in alle rechtsgebieden. Het onderzoek is in de periode van maart tot en met april 2024 uitgevoerd. Alle circa 18.500 advocaten zijn door de Nederlandse orde van advocaten benaderd om deel te nemen aan een enquête. Er hebben 714 advocaten aan de enquête meegedaan. Op de respons is een weging toegepast op leeftijd, geslacht, kantoorgrootte en arrondissement. Hierdoor is de groep advocaten die heeft meegedaan aan het onderzoek, op die kenmerken representatief voor alle advocaten in Nederland.
Gwendolyn van Straaten
Onderzoeker
Charlotte van Miltenburg
Senior onderzoeker