Leidt communicatie over onderzoek tot een hogere respons?

Ja, is het korte antwoord. Gemeenten die over de Veiligheidsmonitor hebben gecommuniceerd halen een hoger responspercentage dan gemeenten die dat niet doen.
24 januari 2014 | Gerben Huijgen

Ja, is het korte antwoord. Gemeenten die over de Veiligheidsmonitor hebben gecommuniceerd halen een hoger responspercentage dan gemeenten die dat niet doen.

Aan de hand van de Veiligheidsmonitor 2013 heeft I&O Research onderzocht of en in welke mate communicatie over een onderzoek leidt tot een hogere respons. Deelnemende gemeenten van de Veiligheidsmonitor 2013 werden door I&O Research aangeraden om via de lokale media, bijvoorbeeld via gemeentebladen of de website, aandacht voor de Veiligheidsmonitor te vragen. De hypothese is dat dit tot een hoger responspercentage leidt.

Een en ander is onderzocht door bij gemeenten via een korte online vragenlijst te inventariseren of zij over de Veiligheidsmonitor 2013 hebben gecommuniceerd. Aan het onderzoek hebben 75 gemeenten deelgenomen. Het overgrote deel (66 gemeenten) hebben over de Veiligheidsmonitor gecommuniceerd. De responscijfers van deze gemeenten zijn vergeleken met de overige 340 gemeenten in Nederland. Om overige responsbepalende factoren zoals regio, gemeentegrootte, stedelijkheid, et cetera uit te sluiten, is een vergelijking gemaakt van het behaalde responspercentage 2012 (toen de desbetreffende 66 gemeenten niet hebben deelgenomen en dus ook niet gecommuniceerd over het onderzoek) met dat van 2013. Omdat de steekproeftrekking in beide metingen niet geheel identiek is; zijn niet de responspercentages, maar de ranking daarvan vergeleken.

Gemeenten die in 2013 over de Veiligheidsmonitor hebben gecommuniceerd en dat in 2012 niet hebben gedaan, zijn gemiddeld 9,4 plekken in de responsranking gestegen. Gemeenten die niet hebben gecommuniceerd over de Veiligheidsmonitor dalen juist gemiddeld 1,8 plekken in de responsranking. Communiceren over het onderzoek leidt dus tot een hogere respons. Zoals vermeld zijn beide metingen niet identiek uit te voeren en is niet exact vast te stellen wat het absolute effect is op de respons. Dit schatten wij op basis van dit onderzoek op ongeveer 2,5 procentpunt.

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Gerben Huijgen

Algemeen directeur

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.