Koopstromenonderzoek Randstad 2011 van start
Vandaag is in de Randstad een omvangrijk onderzoek gestart. Onderzoeksbureau I&O Research gaat de komende tijd 60.000 consumenten uit Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht digitaal en telefonisch benaderen met een aantal vragen over hun koopgedrag. Doet men de dagelijkse boodschappen dicht bij huis of worden hiervoor winkels buiten de eigen woonplaats bezocht? En welke plaatsen worden bezocht voor een dag gezellig winkelen? De antwoorden op deze vragen geven zicht op de huidige ‘koopstromen’ in de Randstad.
De opdracht voor het Koopstromenonderzoek Randstad 2011 is afkomstig van de drie provincies die hierbij nauw samenwerken met gemeenten, regio’s, Kamers van Koophandel en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. De uitkomsten van het koopstromenonderzoek vormen een bouwsteen voor het evalueren en actualiseren van detailhandelsbeleid.
Het onderzoek biedt inzicht in de ontwikkeling in het koopgedrag van de inwoners en het economisch functioneren van de (grotere) winkelcentra en perifere aankoopplaatsen. Ook de meest recente cijfers van het in de Randstad aanwezige winkelaanbod worden daarbij gebruikt.
Naast actuele gegevens over koopstromen zal het onderzoek informatie opleveren over de waardering van de door de consumenten bezochte winkelcentra. Bovendien is er aandacht voor de oriëntatie op niet-winkelkanalen als internet en de markt, de zondag als winkeldag en de rol van aankopen van en na het werk van forenzen.
Het Koopstromenonderzoek Randstad 2011 is vanwege de omvang van het onderzoeksgebied een uniek onderzoeksproject. Voor de provincies Zuid-Holland en Utrecht betreft het een vervolgmeting op onderzoek uit 1989, 1994, 1999 en 2004. Voor een deel van de provincie Noord-Holland is het een nulmeting.
De resultaten van het onderzoek zijn na de zomer van 2011 bekend. Het verloop van het onderzoek is te volgen via www.kso2011.nl.0