Kandidaten houden kennis langer vast na beter voorbereid theorie-examen auto
In het voorjaar van 2024 ontvingen bijna 1 miljoen voormalig kandidaten van het theorie-examen auto een uitnodiging voor deelname aan het onderzoek naar kennisretentie. Meer dan 50.000 kandidaten namen aan het onderzoek deel. Als onderdeel van de vragenlijst kregen deze kandidaten een fictief theorie-examen auto (speciaal door het CBR gemaakt) voorgelegd om hun huidige kennisniveau te toetsen.
Invloed voorbereiding
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de kandidaten zich op het officiële theorie-examen auto voorbereidde met zelfstudie, ruim één op de tien combineerde zelfstudie met een dagopleiding. Deze kandidaten scoren hoger op het fictieve theorie-examen auto dan kandidaten die zich op een andere manier voorbereidden. Eén op de vijf kandidaten bereidde zich voor met alleen een dagopleiding. Zij behoren, samen met kandidaten die geen voorbereiding hebben gedaan, tot de slechtst scorende groep.
Figuur 1 – Aantal goede antwoorden op fictief theorie-examen auto uitgesplitst naar type voorbereiding (n=50.821)
(n=aantal waarnemingen; percentage van het totaal)

Gemiddeld gebruikten kandidaten twee hulpmiddelen tijdens hun voorbereiding, meestal een theorieboek en oefentoetsen. Kandidaten die minder hulpmiddelen gebruikten, hebben minder antwoorden goed op het fictieve theorie-examen.
Invloed tijd
Ook tijd is van invloed op de mate waarin kandidaten de kennis van het officiële theorie-examen auto kunnen reproduceren op het fictieve theorie-examen. Hoe langer geleden geslaagd voor het officiële theorie-examen, hoe minder goede antwoorden kandidaten kunnen geven.
Figuur 2 – Tijd tussen theorie-examen auto en deelname onderzoek (in jaren) (n=50.821)

Invloed demografische kenmerken
Leeftijd en opleidingsniveau zijn van invloed op de kennisretentie. Hoe jonger de kandidaat, hoe meer antwoorden goed. Leeftijd hangt hier samen met tijd, hoe jonger de kandidaat, hoe minder lang geleden geslaagd voor het officiële theorie-examen. Hoger opgeleiden hebben meer antwoorden goed dan lager opgeleiden. Daarnaast is het blijven autorijden van belang, als kandidaten niet rijden, neemt hun kennis na verloop van tijd af.
U kunt hier de gehele publicatie downloaden.
Onderzoeksverantwoording
In opdracht van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voerde Ipsos I&O dit onderzoek in het voorjaar van 2024 uit. Het CBR leverde bijna 1 miljoen mailadressen aan van kandidaten die tussen 1 november 2019 en 7 december 2023 zijn geslaagd voor het theorie-examen auto. Deze kandidaten ontvingen in de periode van januari tot en met maart 2024 een uitnodiging per mail met een link naar een online vragenlijst. Naast vragen over de wijze van voorbereiding werd gevraagd een fictief theorie-examen auto te maken. In totaal vulden 50.821 kandidaten de vragenlijst volledig in.
Bram Wolf
Senior onderzoeksadviseur
Stan Groenhuis
Onderzoeker