I&O Research panel verwerft ISO-certificaat voor access panels
Het I&O Research Panel is sinds 20 juni ISO 26362 gecertificeerd. Dit is de ISO-norm voor online onderzoekspanels (access panels). Deze ISO-norm is een uitbreiding van ISO 20252, de algemene norm voor de marktonderzoekbranche waar I&O vanzelfsprekend ook aan voldoet. Het doel van ISO 26362 is het transparant maken van het gebruik van access panels in al hun verschijningsvormen waardoor opdrachtgevers van marktonderzoek zoveel mogelijk zekerheid krijgen over het kwaliteitsniveau van het geleverde marktonderzoek met behulp van access panels.
Het I&O Research Panel werd in oktober 2013 gelanceerd, het bestaat inmiddels uit circa 45.000 deelnemers en is nog steeds groeiende. De panelleden zijn geheel offline geworven via eerdere onderzoeken die schriftelijk, telefonisch of face-to-face zijn uitgevoerd. De regionale en socio-demografische spreiding in het I&O Research Panel is zodanig dat wetenschappelijk verantwoord, landelijke representatief onderzoek mogelijk is. In samenspraak met wetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten wordt het I&O Research Panel verder opgebouwd en verbeterd.
Ook beschikt het I&O Research Panel over verschillende deelpanels, zoals burgerpanels voor gemeenten, reizigerspanels en de ‘Twentepeiling’. I&O Research is met het I&O Research Panel in staat betrouwbaar, representatief onderzoek uit te voeren tegen een gunstig tarief.
Peilingen die dit jaar werden uitgevoerd middels het I&O Research Panel betroffen bijvoorbeeld de populariteit van de koopavond en de Nederlandse accijnsverhoging die leidde tot een verschuiving van koopstromen van Nederland naar Duitsland en België.
Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur
Frank ten Doeschot
Onderzoeksadviseur