Inwoners Kampen positief over Wmo en jeugdhulp
Merendeel deelnemers tevreden over hulp
Het merendeel van de deelnemers aan het cliëntervaringsonderzoek in de gemeente Kampen is tevreden over de ontvangen hulp. Inwoners voelen zich gehoord als zij een melding of aanvraag doen. De ondersteuning die zij daarna ontvangen helpt hen in de praktijk ook echt.
Dit blijkt uit cliëntervaringsonderzoek (ceo) van I&O Research in opdracht van de gemeente Kampen.
Wethouder Bas Wonink: “De samenwerking tussen de verschillende organisaties is volgens de deelnemers aan het onderzoek verbeterd, maar we zijn nog niet op het punt waar we willen zijn. Met deze en andere verbeterpunten gaan we de komende tijd aan de slag.”
Verantwoording kwantitatief onderzoek
In totaal ontvingen 1.000 Wmo-cliënten en 1.000 jeugdhulpcliënten (of hun ouders) een uitnodigingsbrief met het verzoek om een vragenlijst in te vullen. Uiteindelijk hebben 383 Wmo-cliënten (38%) en 198 jeugdhulpcliënten (20%) de vragenlijst volledig ingevuld.
Ook kwalitatief onderzoek
Na de enquête vond er een aanvullend kwalitatief onderzoek plaats waarbij telefonische diepte-interviews zijn uitgevoerd met 10 Wmo-cliënten en 10 jeugdhulpcliënten (of hun ouders).
Door naast het uitzetten van vragenlijsten ook kwalitatief onderzoek uit te voeren is het mogelijk om uitgebreid de situatie rondom cliëntervaringen te schetsen. De diepte-interviews bieden geen representatieve resultaten in de vorm van statistieken en percentages, maar laten het verhaal en de emoties achter de cijfers zien.
Gemeente kan aan de slag met uitkomsten
De resultaten van deze onderzoeken bieden gemeenten handvatten om te monitoren en om vast te stellen of de gemeente op koers ligt qua doelbereik of dat er aanleidingen zijn om het beleid en/of de uitvoering bij te stellen of aan te scherpen. De gemeente Kampen laat dit onderzoek jaarlijks uitvoeren en gaat aan de slag met de uitkomsten. Zo heeft men bijvoorbeeld naar aanleiding van een eerder onderzoek ingezet op de bekendheid van de onafhankelijk cliëntondersteuning door meer geld beschikbaar te stellen en meer informatie te geven aan inwoners bij het eerste gesprek met de gemeente. Het recente onderzoek wijst uit dat meer inwoners de onafhankelijke cliëntondersteuning weten te vinden.
Wethouder Jan Peter van der Sluis: “Als inwoners ondersteuning nodig hebben, dan wil je dat de geboden zorg inwoners ook echt verder helpt. Ik ben blij dat de resultaten over het algemeen een positief beeld laten zien en dat inwoners, ondanks de benodigde bezuinigingen in het sociaal domein, passende zorg krijgen als dat nodig is.”
Wat kan I&O Research voor uw gemeente betekenen?
I&O Research heeft ruime ervaring op het gebied van cliëntervaringsonderzoeken. In totaal hebben we de afgelopen vijf jaar ruim 250 ceo’s Wmo en Jeugd verricht. Daarbij voeren we steeds vaker (deels) kwalitatieve cliëntervaringsonderzoeken uit, mede doordat de verplichte vorm van vragenlijstonderzoek bij het ceo Wmo is losgelaten. Onder andere dus voor de gemeente Kampen.
Naast kwalitatief onderzoek op het gebied van ceo’s, voert I&O Research veel ander kwalitatief onderzoek uit. Kijk hier voor meer informatie. Wij kunnen u hierin adviseren en passend maatwerk bieden. Wilt u vrijblijvend met ons in gesprek over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.
Download hier het volledige rapport voor de gemeente Kampen.
Denise Kroese
Onderzoeker
Roy van der Hoeve
Onderzoeksadviseur