Ict-gebruik in onderwijs blijft toenemen
Elke twee jaar brengt Kennisnet de ‘Vier in balans-monitor’ uit. De Vier in balans-monitor meet de stand van zaken rondom gebruik van ict in het primair (po), voortgezet (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en signaleert trends en ontwikkelingen daarin. I&O Research verzorgde de dataverzameling en analyses voor Kennisnet. In totaal werkten 1.068 leraren en 391 managers uit het onderwijs mee aan het onderzoek door een online enquête in te vullen.
Uit de Vier in balans-monitor 2015 blijkt dat het ict-gebruik blijft toenemen in het onderwijs. Een aantal cijfers op een rij:
- het percentage leraren dat ict inzet steeg van 15% in 2007 naar 25% dit jaar bij het po en 35% in het vo. In het mbo groeide het percentage van 35% naar ruim 55%
- het aantal uren dat de leraren ict in de lessen gebruiken neemt toe. Zo gebruikten leraren in het voortgezet onderwijs in de periode in 2012-2013 nog 6,6 uur ict per week, nu is dat 10,9 uur
- per leerling zijn steeds meer computers (zoals desktops, laptops, tablets) beschikbaar. Dit was jarenlang één apparaat op de vijf leerlingen. Nu is dat gestegen naar een op de vier in het po en vo en een op de drie in het mbo. Met name het gebruik van laptops en tablets nam een vlucht
- 90 procent van de leraren vindt van zichzelf dat ze voldoende ict-basisvaardigheden beheersen, 79% ervaart zichzelf ook als vaardig in het gebruik van ict als didactisch hulpmiddel
Klik hier voor de volledige Vier in balans-monitor.
Onderwijspanel
De afgelopen jaren voerde I&O Research voor verschillende opdrachtgevers in de onderwijssector peilingen uit. Inmiddels is een online panel ontstaan met een paar duizend docenten en onderwijsmanagers die bereid zijn mee te denken over onderwijsthema’s. Het panel is onder meer ingezet voor de Vier in balans-monitor van Kennisnet.