Frisdrank drinken is voor jongeren vanzelfsprekend
Drieledig onderzoek naar frisdrankconsumptie door Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht
De Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) heeft onderzoek laten doen naar de factoren die frisdrankconsumptie onder jongeren bepalen, naar mogelijke maatregelen om frisdrankconsumptie onder jongeren te reduceren en hoe de consumptie van gezonde(re) dranken kan worden bevorderd. Het gaat om een drieledig onderzoek: literatuuronderzoek, interviews met Amsterdamse jongeren (12-16 jaar) en een landelijke vragenlijst onder 982 jongeren (12-16 jaar). I&O Research voerde dit laatste onderdeel uit.
Jongeren drinken 2 à 3 glazen frisdrank per dag
De Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht concludeert op basis van de verschillende onderzoeken dat de consumptie van frisdrank nog groter en vanzelfsprekender is dan verwacht. Jongeren drinken gemiddeld 2 à 3 glazen frisdrank per dag. Jongeren worden continu blootgesteld aan frisdrank: thuis, bij vrienden, op school, onderweg en in de supermarkt. Ze besteden gemiddeld tussen de 3 tot 4 euro per week aan frisdrank. Frisdrank is normaal voor de meeste jongeren en het verminderen van frisdrankconsumptie is dan ook complex. Wat zijn de meest effectieve maatregelen? Uit het onderzoek komen een suikertaks van tenminste 20 procent en inperking van online en offline marketing naar voren als meest effectief.
Verantwoording
De kwantitatieve dataverzameling is uitgevoerd door I&O Research aan de hand van een online vragenlijstonderzoek in juni 2021. In totaal vulden 983 jongeren (12 t/m 16 jaar) de vragenlijst in, grotendeels afkomstig uit het I&O Research panel, aangevuld met jongeren uit het panel van Dynata. In de vragenlijst is onder andere gevraagd naar hoeveel frisdrank een jongere gemiddeld drinkt, hoe jongeren aan frisdrank komen, welke frisdrank favoriet is en de impact van bijvoorbeeld het duurder maken van frisdrank. Dit onderzoek is na weging op leeftijd, geslacht en opleidingsniveau representatief voor jongeren in Nederland.
U kunt het rapport hier downloaden.
U vindt hier het persbericht.
Roy van der Hoeve
Onderzoeksadviseur
Carolien Veldkamp
Onderzoeker