De jonge respondent in het middagseminar bij Ipsos I&O
Jongeren aan het woord
Robbert Zandvliet – senior onderzoeksadviseur bij Ipsos I&O – trapte de middag af met de uitkomsten van een kwantitatieve peiling onder 12- t/m 25 jarigen in het I&O Research Panel. Hij ging onder andere in op de volgende vragen: Hoe bereik je kinderen en jongeren? Wat motiveert kinderen en jongeren om mee te doen? En op welke manier willen zij het liefst meedoen?
Een greep uit de belangrijkste lessen uit de peiling:
- Jongeren bereik je het beste op een doordeweekse avond
Ouders spelen een essentiële rol in het bereiken van jongeren onder de 16 jaar. Voor deelname aan onderzoek benader je jongeren bij voorkeur op een doordeweekse avond. - Het liefst een vast bedrag als beloning
Een beloning is essentieel. Als dank voor hun deelname ontvangen jongeren liever een vaste beloning dan dat zij meedoen aan een verloting. Ze krijgen liever geld dan een bon. - Smartphonevriendelijke vragenlijst noodzakelijk
Een smartphonevriendelijke vragenlijst is essentieel om jongeren mee te laten doen aan onderzoek. De hoogte van de beloning beïnvloedt heel sterk de tijd die jongeren aan een vragenlijst willen besteden, interesse is daarin minder belangrijk.
Het onderzoeksbureau aan het woord
Werven op scholen mogelijk, maar uitdagend
Kimberly Farzan – senior onderzoeker bij Ipsos I&O – deelde haar ervaringen met ICILS 2023: een onderzoek naar de digitale geletterdheid van jongeren (14-jarigen). De dataverzameling van het onderzoek vond plaats op scholen. In totaal namen 47 scholen deel aan ICILS 2023. Dit leverde een respons op van onder andere 1.288 leerlingen. Wilt u meer weten over de resultaten van dit onderzoek, lees dan (hier) verder.
Leerpunten van onderzoek op scholen:
- Representatief onderzoek onder jongeren is mogelijk.
- Het onderzoek kan in een gecontroleerde setting worden uitgevoerd.
- Er zijn openbare onderwijsdata beschikbaar.
- Het werven van scholen is uitdagend en intensief, onder andere vanwege drukte op scholen.
- Werving van scholen vergt een goede timing en de nodige tijd (en daarmee ook budget).
- Een onderwijsachtergrond, d.w.z. kennis van en ervaring met het onderwijssysteem, is essentieel bij de werving.
Werven via social media levert hoge respons met de juiste campagne
Ipsos I&O-onderzoeker Anne van Bebber vertelde vervolgens over het werven van jongeren (16 t/m 25 jarigen) via social media voor de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen 2024 in opdracht van GGD GHOR. Het doel was om 100.000 respondenten te werven. Deze target is uiteindelijk ruimschoots behaald. Uiteindelijk hebben ruim 111.000 jongeren de monitor ingevuld. Dit mooie resultaat is bereikt door een uitgebreide social media campagne en werving via verschillende kanalen.
- Social media campagne: ontwikkeld en getest onder jongeren. Dit leverde een campagne met één huisstijl en verschillende advertenties op.
- Werving via verschillende kanalen: Facebook, Instagram en Snapchat. De meeste jongeren zijn via Instagram de vragenlijst binnen gekomen.
Werven via het I&O Research Panel: alles wat je moet weten
Michael Brandt – senior onderzoeker bij Ipsos I&O – presenteerde alles wat je moet weten als je onderzoek doet onder kinderen in ons panel. Hieronder de cijfers en een aantal belangrijke punten:
Cijfers – Bijna 4.000 jongeren (16 t/m 25) zijn actief als panellid – Ruim 13.000 kinderen en jongeren (0 t/m 25) zijn via ouders in het panel te benaderen |
Vragenlijst – Gebruik de je-vorm en een taal die aansluit bij de jongeren – Voer cognitieve interviews uit om de vragenlijst te verbeteren – Zorg voor een ‘smartphoneproof‘ vragenlijst |
Deelname – Uitnodiging via e-mail en panelapp – Tot 16 jaar: altijd via de ouder, ook de toestemming – Beloning via het spaarpuntensysteem |
Expertisebureau aan het woord
Rutger van den Berg, jongerenonderzoeker bij Youngworks, legde de huidige generatie jongeren onder een vergrootglas en besprak wat hen écht kenmerkt. Hij dook in de invloed van leeftijds- en periode-effecten. Een aantal lessen over leeftijds- en periode-effecten en jongerenonderzoek zijn:
- Overzicht en taakduidelijkheid zijn essentieel.
- Creatieve vraagstellingen en opdrachten zijn een must.
- Binnen Generatie Z zijn de verschillen enorm: heb (ook) aandacht voor de verhalen achter de gemiddelden bij GenZ.
Borrel en veel inzichten over onderzoek onder jongeren
De middag werd afgesloten met een gezellige borrel. Deze middag heeft laten zien dat onderzoek onder jongeren zeker mogelijk is en dat er veel mogelijkheden zijn om jongeren te motiveren mee te laten doen aan onderzoek. Vanuit Ipsos I&O kijken we terug op een geslaagde middag met ongeveer 50 deelnemers, veel interactie, en inzichten om in de praktijk mee aan de slag te gaan.
Wilt u meer weten over de middag en presentaties, neem dan vooral contact met ons op.
Robbert Zandvliet
Senior onderzoeksadviseur
Kimberly Farzan
Senior onderzoeker