Bob blijft Bob tot hij weer thuis is. Of niet?
Het bestrijden van alcohol in het verkeer heeft al jaren een hoge prioriteit in het overheidsbeleid. Sinds 1973 wordt in kaart gebracht welk deel van de automobilisten met te veel alcohol op achter het stuur zit. Vanaf 1991 wordt het monitoronderzoek Rijden onder Invloed jaarlijks uitgevoerd. In 2010 voert I&O Research dit onderzoek uit.
In het kader van het monitoronderzoek worden alcoholcontroles uitgevoerd, op basis waarvan een representatief beeld wordt verkregen van het alcoholgebruik in het verkeer in de weekendnachten. In de weekendnachten is het aantal doden en ziekenhuisgewonden als gevolg van alcohol in het verkeer het hoogst; daarom worden de controles in de weekendnachten gehouden. Het doel van een alcoholcontrole in het kader van het voorliggend onderzoek is om een representatief beeld te krijgen van het alcoholgebruik in het verkeer. De controle is niet bedoeld om zoveel mogelijk overtreders op te pakken.
De overheid heeft verschillende maatregelen ingevoerd en campagnes gehouden om het alcoholgebruik in het verkeer te verminderen. Voorbeelden hiervan zijn de invoering van de ademanalyse als vervanging van de bloedproef en het inzetten van speciale handhavingteams op (onder meer) het gebied van alcohol. Verder zijn er diverse campagnes geweest (onder andere de Bob-campagne en ‘Daar kun je mee thuis komen’).
Het Directoraat-Generaal Mobiliteit (DGMo), onder het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie (LP) fungeren als opdrachtgevers van het onderzoek. DGMo gebruikt de resultaten voor voorlichting, monitoring, evaluatie en advies aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Het LP volgt en evalueert de effecten van de inzet van de verkeershandhavingsteams met behulp van het onderzoek. Tevens adviseert het LP hierover aan het College van Procureurs Generaal en de lokale arrondissementsparketten.
Gerben Huijgen
Algemeen directeur