Bedrijvenenquêtes; een vak apart?
Bij survey-onderzoek gaat het in de meeste gevallen om een enquête onder burgers, consumenten, et cetera. Maar ook onder bedrijven vindt survey-onderzoek plaats. Bijvoorbeeld door het CBS, LISA en I&O Research.
Bedrijvenonderzoek vraagt om een speciale aanpak, vergeleken met burgeronderzoek.
– Zo moet binnen het bedrijf eerst de juiste persoon worden gevonden. Bij burgeronderzoek wordt de respondent vaak zelf aangeschreven (of de eerstjarige van 18 jaar en ouder).
– Bedrijven moeten voor het invullen van vragenlijst vaak registraties raadplegen en zaken opzoeken. Dat stelt specifieke eisen aan de internetenquête/lay-out van het formulier. – Ook kan een respondent worden gevraagd voor meerdere vestigingen de enquête in te vullen; een multiple-respondent.
– Bij terugkerende enquêtes wordt de respondent bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks gevraagd gegevens aan te leveren. Een zorgvuldige benadering en ‘koesteren’ van de relatie is dan zeer belangrijk. Ook feedback of terugkoppeling van uitkomsten hoort hier bij.
– Bij bedrijvenonderzoek is niet elke respondent even belangrijk. Bijvoorbeeld een groot bedrijf als Shell, Akzo of KLM wil je in niet in je enquête missen om tot sectorcijfers te komen. De energie om respons te halen richt zich dus vaak op grote bedrijven.
– Het invullen gebeurt doorgaans onder werktijd. Dat heeft gevolgen voor bijvoorbeeld de inzet van incentives.
I&O Research heeft zeer veel ervaring met bedrijvenenquêtes, het realiseren van hoge responscijfers (meer dan 90 procent), de dataverwerking en het compleet maken van de dataset. In 2012 voerden wij voor 9 provincies bedrijvenonderzoek uit, met name in het kader van de LISA werkgelegenheidsenquête www.lisa.nl.
Gerben Huijgen
Algemeen directeur