Artikel: Waardering ondernemersklimaat vooral bepaald door ‘zachte aspecten’
Ondernemers waarderen het ondernemersklimaat beter als er goed en menselijke contact is tussen hen en de gemeente. Ondernemers in kleinere gemeenten ervaren vaker dat de lijnen kort zijn en hebben in dat opzicht een voorsprong.
Korte lijnen geven goed gevoel
Ondernemers waarderen het ondernemersklimaat beter als er goed en menselijke contact is tussen hen en de gemeente. Ondernemers in kleinere gemeenten ervaren vaker dat de lijnen kort zijn en hebben in dat opzicht een voorsprong. Ester Hilhorst, onderzoeksadviseur bij I&O Research, geeft op basis van diverse ondernemerspeilingen advies aan grotere gemeenten: geef het MKB een vast contactpersoon bij vergunningaanvragen en complexe vragen, vereenvoudig regels en zorg ervoor dat iedere aanvraag, klacht of brief een schriftelijk, telefonisch of persoonlijk antwoord krijgt. Open deuren? Ondernemers geven aan dat het nog lang niet overal goed geregeld is.
Ester Hilhorst
Onderzoeksadviseur