Artikel: Waardering ondernemersklimaat vooral bepaald door ‘zachte aspecten’

Ondernemers waarderen het ondernemersklimaat beter als er goed en menselijke contact is tussen hen en de gemeente. Ondernemers in kleinere gemeenten ervaren vaker dat de lijnen kort zijn en hebben in dat opzicht een voorsprong.
21 juni 2016 | Ester Hilhorst

Korte lijnen geven goed gevoel

Ondernemers waarderen het ondernemersklimaat beter als er goed en menselijke contact is tussen hen en de gemeente. Ondernemers in kleinere gemeenten ervaren vaker dat de lijnen kort zijn en hebben in dat opzicht een voorsprong. Ester Hilhorst, onderzoeksadviseur bij I&O Research, geeft op basis van diverse ondernemerspeilingen advies aan grotere gemeenten: geef het MKB een vast contactpersoon bij vergunningaanvragen en complexe vragen, vereenvoudig regels en zorg ervoor dat iedere aanvraag, klacht of brief een schriftelijk, telefonisch of persoonlijk antwoord krijgt. Open deuren? Ondernemers geven aan dat het nog lang niet overal goed geregeld is.  

We vertellen u graag nog veel meer over Ipsos I&O.


Neem contact op

afbeelding

Ester Hilhorst

Onderzoeksadviseur

Willen weten...
Herkent u zich daarin? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.