Artikel: ‘Erken de waarde van peilingen’
Donderdag 12 januari organiseren de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden en I&O Research een debat om met media en peilers tot concretere afspraken te komen over goede verslaggeving van peilingen in de media, Het Peilingoproer. VillaMedia, het journalistenvakblad, vroeg Peter Kanne, opiniepeiler bij I&O Research, een aftrap te doen.
Nog nooit was er zo lang voor de Tweede Kamerverkiezingen zoveel rumoer rondom de peilingen. Natuurlijk had dat te maken met de Amerikaanse presidentsverkiezingen, de Brexit en de verkiezing van François Fillon als presidentskandidaat namens de Franse Republikeinen. In deze gevallen lieten de peilingen een ander beeld zien dan de peilers hadden geschetst. En natuurlijk wordt de vertaling gemaakt naar Nederland. Kunnen de Nederlandse peilers de boze witte man wel vinden? En de achterban van DENK? Moeten peilingen niet verboden worden?
Maar hoe logisch zijn deze vragen eigenlijk? De Nederlandse peilers hebben de uitslag van het Oekraïne-referendum van maart 2016 keurig voorzien. De peilingen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 en de Provinciale Statenverkiezingen van 2015 lieten in grote lijnen het verloop van de electorale strijd zien. Niet exact, maar de trends kwamen goed overeen met de einduitslag. En daarmee voorzagen de peilingen journalisten en kiezers van zinvolle informatie. En dat – niet meer en niet minder – is wat de politieke peilingen doen.
In de discussie vallen twee dingen op: zelden gaat het erover wat ook al weer het nut van peilingen is. En veel media en journalisten lijken niet in de gaten te hebben hoe inconsequent ze zijn.
Klik hier voor het hele artikel.
Peter Kanne
Senior onderzoeksadviseur